Kelime işlemciler bilgisayar ortamında yazı yazabildiğimiz, yazıları düzenleyebildiğimiz ve bu yazıları yazıcıdan çıktılarını alabildiğimiz bilgisayar programlarıdır. Günlük hayatımızda yaptığımız her türlü yazışmaların bilgisayar yardımıyla yapılmasını sağlayan kelime işlemciler:
- Bütün yazışmaları gerçekleştirilebilir
- Kitap, gazete ve dergi gibi yayınlar hazırlanabilir.
- Yazılara tablolar, grafikler ve basit çizimler eklenebilir
- Basit hesaplama yapabilen zengin içerikli tablolar yapılabilir.
- Oluşturulan yazıları farklı ortamlarda yayınlayabilir ya da çıktısı alınabilir.
Bütün bunları yapmamızı sağlayan kelime işlemcileri kullanabilmek dijital okur-yazarlığın en önemli unsurlarındandır. Hazırlayacağımız en ufak bir dilekçe bile bizim için günlük hayatta çok faydalı olacaktır. Bunula birlikte hazırlayacağımız ödev, tez, makale ve buna benzer ürünler eğitim hayatımızda bizi bir adım öne çıkaracaktır.
Şimdi yaygın olarak kullanılan ve hepimizin zaman zaman karşılaştığı Microsoft Office paket programı dahilindeki kelime işlemciyi yani Word programını tanımaya çalışalım.
Dosya Uzantısı: Word programıyla oluşturduğumuz dosyaların uzantıları kullandığımız versiyona göre “doc” ve “docx” olabilir.
Word menüsünün her sekmesini ayrı ayrı ele alıp, sekmelerdeki her düğmenin adını ve görevini anlatmaya çalışacağım. İlk olarak “Dosya” sekmesinden başlayalım.
Dosya Sekmesi
Bilgi: Oluşturduğunuz belgeyi koruma, inceleme ve yönetme gibi işleri yapabiliriz. Ayrıca belge özelliklerini (Boyut, Sayfa Sayısı, Sözcük Sayısı… vb) görebiliriz.
Yeni: Boş Belge veya kelime işlemcinin bize sunmuş olduğu Tasarım Kümeleri, İş, Kartlar, Kişisel, Mektuplar, Endüstri ve Kâğıt arama seçeneğiyle verilen hazır şablonlardan istediğimizi seçerek yeni belgemizi oluşturabiliriz.
Aç: En son açılan belgelerin liste halinde görüldüğü, bunun yanında bilgisayarların değişik yerlerinde kayıtlı olan belgeleri de açabilmemize olanak sağlayan bölümdür.
Kaydet: Kelime işlemci de yaptığımız ve kaydedilmemiş değişiklikleri kaydetmemizi sağlar.
Farklı Kaydet: Oluşturduğumuz belgeyi bulunduğu dizinden farklı bir dizine, farklı bir isimle kaydetmemizi sağlar. Kaydetme aşamasında belgemizi, aralarında “PDF” ve “XPS Belgesi” gibi farklı format seçeneklerinin de bulunduğu çok sayıda formata dönüştürebiliriz.
Yazdır: Belgenin çıktısını almadan önce baskı ön izlemesini ve yazdırma seçeneklerine görebildiğimiz ve değiştirebildiğimiz bir bölümdür.
Paylaş: Oluşturduğumuz belgeyi Kişilerle Paylaş, E-Posta, Çevrimiçi Sun ve Blogda Paylaş gibi seçeneklerle paylaşmamızı sağlar.
Dışarı Aktar: Belgemizi “PDF/XPS Belgesi Oluştur” ve “Dosya Türünü Değiştir” seçenekleriyle farklı formatlarda dışarı aktarmamızı sağlar.
Kapat: Üzerinde çalıştığımız Word belgesini kapatmak için kullanılır.
Hesap: Office hesabı açabildiğimiz, Office temasını değiştirebildiğimiz ve Office güncelleştirmelerini yapabildiğimiz bölümdür.
Geri Bildirim: Kelime işlemciyle ilgili beğendiğimiz ve beğenmediğimiz özellikleri geri dönüt olarak verebilir, varsa geliştirmeyle ilgili önerilerimizi geri dönüt olarak sunduğumuz bölümüdür.
Seçenekler: Kelime işlemcinin Genel, Görüntü, Yazım Denetleme, Kaydet, Dil, Erişim Kolaylığı, Gelişmiş, Şeridi Özelleştir, Hızlı Erişim Araç Çubuğu, Eklentiler ve Güvenlik Merkezi ile ilgili tüm ayarlarına buradan ulaşabiliriz.